Wednesday, November 8, 2006

Elsystem

Under sommaren som gick användes båten mest för dagsutflykter, vilket inte ställde stora krav på batteritillgång och fungerande laddning. Jag har under hela sommaren klarat mig med endast ett batteri i båten eftersom elförbrukningen har varit låg. Även om det har fungerat bra så har det varit lite irriterande att snåla med belysningen på kvällarna för att inte riskera att batteriet är tomt när det är dags att starta motorn igen.
På grund av detta har jag börjat se mig om lite på olika sätt att ansluta ytterligare ett batteri. Jag vill ha ett system där två (kanske 3) batterier är parallellkopplade och laddas av från samma generator. Det optimala är att startbatteriet laddas först och när det är fullt så slår det automatiskt över till att ladda förbrukningsbatteriet.
I mitt sökande har jag flera gånger träffat på företaget Skyllermarks Pressar. De har tre olika grundsatser för allt(utom kablar) man behöver för att koppla ihop ett fungerande system med 2-4 batterier. När man installerat de olika komponenterna i båten kan man mäta upp hur långa kablar som behövs och därefter beställa färdigkapade och pressade kablar för att få perfekt passning. Ett himla käckt system verkar det som. Jag tycker dock det känns lite i dyraste laget för tillfället då jag inte tänkt satsa så mycket pengar i detta då jag redan har effektiv laddning till ett batteri. Jag blev ändå sugen på att skaffa den minsta grundsatsen när jag såg att Hjertmans har rea på alla grundsatserna just nu. Kolla in det på deras hemsida, (länk i listan till höger). Gå in under el-artiklar och kopplingssatser-Skyllermarks. Den minsta grundsatsen kostar där för tillfället 990:- Observera att inga kablar ingår i det priset. Mer info om grundsatserna i form av en PDF-fil går att hitta HÄR. (PDF:en är deras infokatalog från 2005, ändringar kan ha skett).
Jag letar vidare efter fler lösningar på att koppla in ytterligare ett batteri och välkomnar tips kring detta. En sak är i alla fall säker; till nästa sommar skall systemet vara utbyggt och redo för lite längre turer med högre förbrukning.

No comments: