Allting måste ha en början (och ett slut sägs det, men det skjuter vi på), och därför kanske man skulle ta och spola tillbaka tiden lite.
Vi spolar tillbaka lite drygt ett år. Efter sommaren 2005 kände jag, trots det inte så bra vädret, att jag verkligen hade saknat att ha en egen båt. Visst hade jag varit ute en hel del med mina föräldrar i deras båt under sommaren, men det är ju inte riktigt samma sak.
Jag började därför tittar runt efter båtar på diverse annonsplatser. Till att börja med var jag helt inställd på att köpa en mindre motorbåt. Det som söktes efter mest, var en Catalina M22. Det är en gammal båtmodell som tillverkades 1967 till 1973 och har ca 4 kojplatser samt de vanligaste bekvämligheterna.
Anledning till att jag tittade efter dessa var att de stämde i storlek för mina behov och önskemål, samt att det är den första båtmodellen som jag har några personliga minnen ifrån. Familjen har haft en sådan för många år sedan. Det kändes också som att en motorbåt är bra att börja med som första båt. I september 2005 åkte jag, ackompanjerad av mina föräldrar, upp till Göteborg för att titta på en Catalina M22 och provköra den. Den var ganska risig. Svajigt däck, repiga rutor, sliten trä, och styrningen hängde inte med riktigt. Jag insåg ganska snart att det är rätt troligt att många Catalina ser ut just så pga åldern. Den Catalina vi tittade på var inte heller inredd som jag minns den båt (Anna) som jag är uppväxt med. Det var en stor besvikelse. Efter att ha tittat runt på Internet lite så verkade det som att de flesta inte heller hade den inredning jag eftersökte.
Jag lugnade mig lite med båtköp och spenderade tiden med att läsa på om olika båtmodeller istället. Jag gled allt mer in på segelbåtar av typ Maxi 77 och Albin 78. Jag har under flera år tidigare sett Maxi 77 som en bra startbåt, men aldrig besökt en inuti. Min erfarenhet av Maxi är främst från Maxi 84 och Maxi 999, vilka har varit väldigt trevliga. Efter en första titt på en Maxi 77 i Kungsbacka var jag mycket besviken. Den kändes trång, mörk och gammal. Motorn på just den båten var en bensinare med dragstart. Aldrig sett något så dumt som dragstart på en inombordare tidigare. Det var inte heller enkelt att komma åt motorn för daglig koll. Det visade sig också svårt att hitta Maxi 77:or med inombordare. De flesta verkar ha utombordare, vilket inte är ett alternativ för mig. Jag har sett allt för många segelbåtar vifta sina utombordare i luften när det går lite sjö.
Letandet övergick därför helt till Albin 78. Jag hittade en med bra utrustning och acceptabelt pris i förhållande till utrustningen i Karlshamn. Ett besök gjordes i Karlshamn och jag blev helt såld av modellen. Jag var mycket nära att slå till, men fick kalla fötter. Vid det laget hade min priserna på de båtar jag tittade på i stort fördubblats och att båten låg i Karlshamn innebar en del merkostnader. Efter mycke våndan och sömnlösa nätter beslöt jag mig till slut för att tacka nej trots att säljaren själv började pruta på priset. Det var riktigt svårt, men en Albin 78a får vänta ett tag till. Det är dock definitivt en modell som ligger bra till som nästa båtköp.
Efter det beslutet var båtletandet lite uppgivet men också lite desperat. Flera båtmodeller flög förbi i mitt huvud, men det det blev allt mer klart att jag skulle köpa en motorbåt. I den prisklass jag var ute efter finns det inte många segelbåtar med bra kvalitet och inombordare.
Monark 585 hade jag tittat på många gånger och tyckt att den verkade trevlig i inredningen, men lite ful. Stående på en brygga så man ser den framifrån och uppifrån liknar den en anknäbb lite. Jag hade sett en på blocket men låtit den passera. Några dagar senare hade min pappa skrivit ut annonsen och undrade om inte det var något för mig. Jag funderade lite och beslöt mig för att ge den en chans. Försäljaren ringdes upp och ett besök på Rörö planerades. Den 2e Maj åkte jag och mina föräldrar på utflykt till Rörö. Jag hade egentligen inga höga förhoppningar då eftersom jag inte trodde riktigt på båten, men såg det som en trevlig utflykt och en chans till ytterligare en båterfarenhet.
Väl där såg båten riktigt trevlig ut. En lagom båt för två personer som vill göra dagsutflykter. Jag beslöt därför att jag ville provköra den också. Det kunde ordnas direkt.
Vi gjorde en kort sväng utanför Rörö och gjorde några åttor. Lät motorn komma upp i rätt temperatur och kollade så den lät riktigt och inte sprutade några vätskor i motorrummet(pappas område). Båten gick riktigt härligt. Den kändes jättebra i sjön. I detta läge var jag lite smått lyrisk och för att inte göra några förhastade beslut hade jag redan innan jag åkte till Rörö bestämt mig för att inte lämna besked direkt. Ägaren meddelade dock att han hade en intressent till som skulle komma dagen efter så att jag helst skulle lämna besked innan kvällen. ..."Snabbspolning"... Jag gjorde en prutning på endast 2000:- och vid femtiden på kvällen var båten min. (den fina trailern ingick också)
Helgen efter, den 6e maj åkte jag, pappa och min flickvän upp och hämtade båten. Därpå följde lite vårrustning. Eventuella större projekt sparades till vintern för att istället få en långa sommar med båten. Den sommaren är över nu och jag har inte ångrat båtvalet en enda sekund, även om jag ibland drömmer om en Albin 78.
Kolla in Monarks båtkatalog ifrån 1979 för fina bilder på Monark 585 mfl båtar.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment