Sunday, November 12, 2006

Uttorkning

I helgen har jag tillfälligt förvarat båten inomhus i verkstaden på jobbet för att ge den en chans att torka ut.
De hårda regnen under hösten tillsammans med avsaknad av båtskjul har gjort att en del vatten läckt in i båten. För att motverka frysskador, eller vattenskador, ville jag alltså torka ut båten ordentligt nu när jag har gett den tak över "huvudet" och den förhoppningsvis skall slippa bli utsatt för mer regnvatten.
Så in i verkstaden åkte den och torkades ut med länspump, svamp och slutligen avfuktare under 2 dygn för att suga ut de sista dropparna. Det blir mycket effektivt med avfuktaren under det ganska tätslutande vinter/transport-kapellet. Så nu är båten torr inuti och det känns väldigt skönt så slipper man oroa sig för frysskador när den riktiga vintern kommer.
Idag när jag skulle ställa ut båten i skjulet igen, passade jag även på att byta olja i drevet. Det hade förmodligen inte behövts för oljan som jag släppte ut såg väldigt fin ut och där var inte en droppe vatten i oljan. Men, men det skadar väl inte att byta ut oljan ändå och så slipper man tänka på att det kanske finns vatten i oljan.
Läste igenom lite foruminlägg på Maringuiden nu ikväll och hittade ett riktigt bra tips på en länk till sprängskisser på volvomotorer, bränslesystem mm. Helt superbra sida. Man tar söker på sin motormodell och får upp en sprängskiss med numrering på de olika delarna. Vid del flesta delarna finns en kundvagn så att man direkt kan köpa den del man är ute efter. En riktigt bra affärsidé och dessutom väldigt bra kundservice. Nu kan man direkt se vad man behöver och köpa det. MarinePartsEurope heter företaget och allt är på svenska trots det engelska namnet. Kolla in det.

No comments: