Nu har det gått alldeles för lång tid igen. Det är ju flera månader sen jag skrev något.
Det har i alla fall hänt mycket sen senast. Vid påsken tog det fart ordentligt med pysslandet. Under långhelgen tog jag chansen att ställa in båten i verkstan på jobbet. Jag fick också sällskap av min flickvän och därmed god hjälp med att göra skrovet fint. Rubbing, Polish och Wax skulle på. Det tar sin lilla tid så det var skönt att inte behöva göra allt själv.
Jag trodde att jag hade tagit foton före och efter, men det hade jag tydligen glömt av eller så hittar jag inte bilderna helt enkelt. Synd det.
När man tittar på båten efter waxningen så hittar man hela tiden fläckar som kunde varit finare, men om man tar några steg tillbaka och ser till helheten så syns skillnaden mot före behandling väldigt tydligt. Det är roligt när båten blänker.
I slutet av april blev det en lång helg i verkstan på jobbet.
Nu var allt trä färdigoljat så jag tog tag i monteringen av ljuddämpningsskum på motorrumsluckan. Som jag skrivit tidigare så hade jag köpt det på Biltema. Det var väldigt enkelt. Jag behövde två skivor som jag skar till för att de skulle passa. Det enda jag behövde tänka på var att det blev tillräckligt med utrymme i kanterna så det går att stänga luckan utan problem. Skummet är självhäftande på ena sidan, så det är bara att dra av ett skyddspapper och trycka fast på luckan. I kanterna tejpade jag med metalltejp som är värmetålig.
2007-04-21
Efter att jag tagit upp båten i höstas så märkte jag att bränslefiltret hade börjat att läcka i botten av behållaren(alltså inte själva filtret). Det var ett gummi vid avtappningskranen som var gammalt och torrt och antagligen hade börjat läcka efter att jag varit emot det. Nu var det dags att byta ut det mot ett nytt.
Jag letade efter färdiga gummibrickor på den lokala marinan och hos affärer som säljer bilreservdelar, men de verkade inte ha några. Det enda de kunde erbjuda var O-ringar och det duger inte. Så det blev till att tillverka en bricka själv efter inköp av gummi hos AD-center. Jag tror jag betalade 49Kr för en gummilapp på ca 30x15cm.
I den borrade jag först hål och sedan skar jag ut kanterna efter orginalbrickan. Det blev lite kantigt, men huvudsaken är att den fyller sin funktion och det verkar fungera bra.
Det som blev över av gummit funderar jag på att använda till att ljuddämpa min dator lite.
2007-04-22
Samma dag, som blev en lång dag, passade jag även på att montera in trä och rufflucka igen. Jag skruvade så mycket för hand att jag fick en blåsa mitt i handen. (det är hårt att vara kontorsnisse : ) ). Efteråt undrade min pappa varför jag inte använde en skruvdragare istället. Det var dock medvetet, det är så lätt att man drar för långt eller drar sönder skruvarna med en skruvdragare. Särskilt som det är mässingsskruvar i båten. De är väldigt mjuka och tål inte att man spinner loss med en skruvdragare.
Det var roligt att få in trät igen. Det började likna en riktig båt igen. Ruffluckan kostade 500Kr hos Varbergs Kapellservice.
Gångjärnen är rengjorda med autosol och "upplöst" med 5-56 för att gå lättare. Glänser fint!
Blått är alltid fräscht, och denna luckan fungerar ju också.
Jag tog även fram kapellet som legat nerpackat sedan leverans och provade det. Jag är riktigt nöjd med det. Det fungerar bra med blått och det nya större "fönstret" i akterlucka blir riktigt bra. Passformen var ganska bra. Den var inte helt perfekt, men inte värre än att man kan juster själv. Det gjorde dock inte nu. Kapellet togs av igen för att inte bli smutsigt i förtid.
Det gamla fönstret var mindre och satt högre så man inte såg så mycket ut.
Kapellet kostade 7800Kr hos Varbergs Kapellservice
I början av maj kunde jag ställa in båten i ett ledigt skjul ett längre tag. Det var skönt det för då kunde jag arbeta lite varje kväll. Så mycket det blir gjort då.
Jag monterade bland annat ner för-lanternan för att byta ut bländskyddet eftersom det gamla var knäckt och klantigt limmat av någon tidigare ägare. Bländskyddet har jag köpt på Hjertmans redan i december för 55Kr(tror jag). Till och med så små förändringar märks mycket om man är medveten om dem. Så det är väl mest skoj för en själv, men det är väl därför man håller på antar jag.
Med sjösättning i sikte var det dags att bottenmåla. Det är ju en uppgift man skall spara till ca 2 veckor före sjösättning om man använder vissa typer av färger. Bland annat den jag valt att använda, Hempel Mille Extra i den mörkaste blå de har. Till drevet använder jag Hempel Mille Drive. Mycket reklam för Hempel där, borde få sponsring. En hel burk skall användas till ett drev står det på burken. Jag sprayade och sprayade och visste knappt var jag skulle spraya för att det blev lager på lager överallt. Till slut tog burken slut. Då kom jag på att jag hade glömt propellern eftersom det inte var monterad. Typiskt!!
Som tur var hade pappa lite gammal drevfärg sparad, dock i avvikande färg. Fast det gör ju inget när allt ändå försvinner under vattenytan.
Bottenmålning är ett kladdigt jobb. Det går inte att undvika att bli alldeles prickig i ansiktet när man kryper under båten.
Det roligaste med bottenmålningen är när man dagen efter drar bort maskeringstejpen och ser den tydliga linjen mellan botten och resten av skrovet.
2007-05-03 Propellern blev vit
Vid samma tidpunkt började jag även att sy nya gardiner till båten. Jag har tittat efter tyg lite då och då under hela vintern men inte hittat något jag gillade direkt. Jag var ute efter ett som var täckande/mörkt för att stänga ute ljuset när man vill sova i båten och för att skydda trät från solen och helst i blått. Det hade ju varit enkelt att köpa helt mörkblått tyg, men hur skoj är det egentligen.
Jag kan väl inte påstå att det jag till slut köpte är särskilt snyggt, snarare väldigt vuxet. Det är åtminstone inte enfärgat och fyller sin funktion bra. Det är nämligen markisväv, vilken är både UV-beständig och fuktavstötande. Perfekt i en båt ju.
Tyvärr är det ganska stelt, så jag skulle inte sy mindre gardiner än mina utav det. Det är lite svårt att dra isär gardinerna med stelt tyg, men det görs sällan ändå och att få ett så tåligt tyg överväger den nackdelen.
Jag kan inte påstå att jag är stolt över sömnadskonsten av gardinerna. Till viss del skyller jag på att de gamla gardinerna som jag mallade ifrån inte var bra sydda, och resten skyller jag på att jag inte alls hade lust att sy när jag gjorde det. Det var ett nödvändigt ont.
2m för 89:-/m köpte jag på HEMA-butiken. Helt ok pris.
2007-05-08 åtminstone inte brun-orange som de gamla. 2007-05-15 fyller sin funktion
Parallellt med att jag har pysslat lite så har även min snälla pappa hjälpt mig med att såga till durk och lacka dem. Teakplywood med koto-inlägg köptes på en hel skiva för ca 2000Kr. Det är dyrt med teakplywood, men snyggt när det blir klart.
2007-05-15 Teakdurk efter lackning och montering av lyfthandtag
Jag stack iväg till närmsta mattaffär och köpte restdelar av heltäckningsmatta för att lägga ut på övriga "golv"ytor i båten. Där var heltäckningsmatta även tidigare, men den var grön och något sliten. Jag hittade en mellagrå matta med lite inslag av blått bland restprodukterna hos mattsäljaren. Jag fick köpa 130x200cm för 100Kr. Undersidan av mattan har dessutom små dubbar vilket gör att mattan inte lägger sig helt tätt mot underlaget utan tillåter en viss genomströmning av luft. Det känns bra att ha i båten.
Det var lite pill med tillpassningen men det kändes som ett lyft för båten att få in mattan.
2007-05-15 Durk och matta på plats. Även dynor i ruff och sittbrunn.
Monark 585 har inga knapar i fören som standard. Mycket lustigt faktiskt, med tanke på hur genomtänkt båten är i övrigt. Eftersom jag verkligen hade saknat det förra sommaren så beställde jag sådana ifrån Hjertmans. De hade nästan likadana som de som sitter i aktern. Utseendet är likadant men det skiljer ca 1cm i längd på dem. Näst intill perfekt alltså. Priset har jag glömt tyvärr, kanske 149:-/st.
2007-05-15 Akter För
En badbrygga hade jag köpt på Clas Ohlson tidagar i våras för 1198:- Det är trevligt att så att man slipper släpa med sig massa vatten in i båten efter att man har badat, eller för att ställa ankarboxen på. Jag köpte bara en lite badbrygga dels pga priserna på de större och dels för att det blir tungt och klumpigt på en så lite båt.
Badbryggan oljades och monterades.
2007-05-18 Badbryggan är monterad och båten börjar se färdig ut, dock lite rörig. Längs väggen ser man en grön Laserjolle.
Nu får det nog räcka för idag. Det blev ett långt inlägg.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment